e-bike kiezen

Voorwiel- achterwielaandrijving of Middenmotor

De keuze uit de drie mogelijkheden is meestal ook budget gebonden

Meer of minder dan 2000 € voor een e-bike?

De prijs van een e-bike heeft veel te maken met de batterij, maar ook met het aantal sensoren die de besturing van de fiets bepalen.

Alle fietsen hebben minimaal 2 sensoren :

  • rotatiesensor : detecteert of je trapper bewegen. Zo weet de computer dat je aan het fietsen bent
  • snelheidssensor : bepaald hoe snel je kan fietsen maar ook hoeveel energie de motor dient af te geven. Hij voorkomt dat je fiets vooruit zou springen als je begint te fietsen

De duurdere fietsen hebben een derde sensor :

  • krachtsensor : meet de kracht die je op je trappers uitoefent.  Hoe meer kracht, hoe meer ondersteuning

Een krachtsensor geeft je het meest natuurlijk gevoel tijdens het fietsen met een e-bike

VOORWIELAANDRIJVING

Een voorwielmotor is nog steeds de meest verkochte motor voor e-bikes.

Deze motoren zorgen voor het minste slijtage van je fiets.  Je fiets wordt als het ware vooruit getrokken door de motor.  De moderne voorwiel motoren zijn uitgerust met een interne snelheidssensor.  Deze sensor bepaald hoeveel energie de motor mag afleveren.  Start je van stilstand dan zal de motorkracht zachtjes accelereren zodat je veilig kan vertrekken. Zelfs als sta je in grint of op een andere zachte ondergrond.

ACHTERWIELAANDRIJVING

De Achterwiel motoren zorgen ervoor als je als het ware een duwtje in de rug krijgt als je fiets.

Het grote voordeel van een achterwiel aandrijving is dat er geen krachtverlies is omdat je een onmiddellijke en directe aandrijving hebt.  Deze motoren zijn meestal ook de stilste. Deze motoren zijn steeds uitgerust met een derailleur versnelling en een open kettingkast.  Het gewicht van de elektrische uitvoering zit achter je.

Het zelf herstellen van een lekke achterband is dan weer moeilijker en gebeurt best door een vakman.

MIDDENMOTOR

Middenmotors zijn een echte hype!

Door de plaatsing van je motor onderaan je fiets, zakt het zwaartepunt zodat je stabieler op je fiets zit.  Bovendien zijn het de krachtigste motoren die beschikbaar zijn.  Hun nadeel is dat ze meer slijtage gevoelig zijn voor ketting en tandwielen.  Dit nadeel wordt ruimschoots gecompenseerd door de uitrusting met een derde sensor.  Naast een snelheid- en rotatiesensor, waarover elke e-bike beschikt hebben de meeste middenmotors nog een extra krachtsensor.

Middenmotors zijn de krachtigste motors voor e-bikes.  Onderling zijn er toch nog grote verschillen.  ‘Bosch’ motoren en ‘Shimano Steps’ hebben een koppel van 40 tot 50 Nm, ‘Yamaha’ en’ Bafang Max’ motoren hebben zelfs een koppel van 80 Nm!

Besluit

Alle motoren hebben voor en nadelen. Voor en achterwiel motoren hebben het voordeel dat ze voordeliger in aankoop zijn, zonder verlies te doen op kwaliteit of rij comfort.
Wil je een krachtige motor of een fiets met een krachtsensor dan kies je best voor deze motoren. Je kan zelfs opteren voor een automatisch geschakelde versie!