actieradius simulator

De actieradius van een e-bike

Wat is de actieradius van je e-bike? is de meest voorkomende vraag die mensen hebben bij de aankoop van  een nieuwe e-bike. Een eenduidig antwoord is niet zomaar te geven, want er spelen heel wat verschillende factoren een rol.

Bij een gewone fiets vraag je je nooit af hoe ver je ermee kan komen, net zoals je daar ook bij een normale auto niet bij stil staat. Maar bij een elektrisch voertuig wordt dat even anders, want als dan de batterij leeg is…  moet je op eigen kracht verder. Dus: hoe lang gaat een volledig opgeladen batterij mee?

Aantal wattuur

Dat hangt in de eerste plaats af van de hoeveelheid energie die er in de accu past. Die hoeveelheid wordt uitgedrukt in wattuur (Wh), dat is het aantal watt dat de accu in één uur kan leveren. Een accu van 400 Wh kan één uur lang 400 watt leveren of vier uur lang 100 watt. Er bestaan accu’s vanaf 200 Wh, maar er zijn er ook van meer dan 600 Wh, die uiteraard een stuk duurder zijn.

Zelf berekenen van het Wh van een batterij is zeer eenvoudige formule  :
Volt x Ah = Wh
(voorbeeld : een batterij van 36 volt met 11 Ah = 369 Wh)

Hoe snel een batterij leeg raakt, hangt verder af van tal van zaken: totaalgewicht van fiets + berijder, hoogteverschillen, schakelgedrag, type sensor, buitentemperatuur, windkracht, wegdek, bandenspanning, en natuurlijk van het trapondersteuningsniveau. Op volle ondersteuning trekt de batterij sneller leeg dan in lage ondersteuningsmodus en zelf flink meetrappen. Ook het gewicht en het hoogteverschil bepalen in aanzienlijke mate de actieradius. Een man van 100 kg die een Limburgse helling op fietst, vraagt meer van zijn acculading dan een vrouw van 55 kg die langs het kanaal rijdt.

Schakelgedrag

Net als het schakelgedrag bij autorijden invloed heeft op het verbruik, heeft het schakelen met een e-bike invloed op de actieradius. Het is het beste om vanuit stilstand te vertrekken in de laagste versnelling en daarna door te schakelen tot de gewenste trapfrequentie en snelheid bereikt is. Anders dan bij een auto kun je met een e-bike in de zwaarste versnelling beginnen, maar dit vermindert je actieradius aanzienlijk.

Welke sensoren heeft je fiets?

E-bikes hebben altijd een rotatiesensor die de trapfrequentie meet en op basis daarvan motorondersteuning levert. Duurdere modellen hebben daarnaast nog een trapkrachtsensor (zie bijvoorbeeld Bosch, Schimano Steps, Yamaha, Bafang Max), die meet welke kracht op de pedalen wordt uitgeoefend. Daardoor is een meer natuurlijk aanvoelende ondersteuning mogelijk en wordt de actieradius gunstig beïnvloed.

Zoals iedereen wel kent van de batterij van zijn smartphone of iPad, hangen de prestaties ervan ook af van de mate van oplading en van de leeftijd/conditie van de accu. Naarmate een e-bikeaccu ouder wordt, neemt de actieradius af. De levensduur kan optimaal worden benut door zoveel mogelijk de instructies van de fabrikant op te volgen. Ook de temperatuur heeft zoals bekend invloed. Bij koude kunnen elektrische batterijen tot wel tientallen procenten minder lang meegaan.

Hoe ver nu eigenlijk?

Maar hoe ver kom je er nu mee? Uit verschillende testen op internet en uit de info van fabrikanten blijkt dat je bij een stevige belasting (maximale ondersteuning, 25 km/u, windkracht 4, minder dan 10 graden C) per 100 Wh zo’n 12 tot 14 kilometer ver komt. Met een accu van 300 Wh reik je dan 40 km. Gelukkig loopt die afstand snel op als je al een (klein) beetje zuiniger fietst. In eco-modus mag je met 300 Wh rekenen op 70 tot 130 km actieradius, bij gemiddelde ondersteuning haal je tot 70 km. Door lezing van prestatietabellen van enkele fabrikanten (zoals Batavus) krijg je zelf een goede indruk van wat je mag verwachten van een accu.

Bosch simulator

Probeer de onderstaande link eens uit en ondervindt hoe je gewicht, schakelgedrag, snelheid enz de aciteradius beinvloeden

https://www.bosch-ebike.com/nl/service/actieradius-calculator/